måndag 14 december 2015

Santa Clara ett fint vandringsmål.

Igår var vi hembjudna till Gunilla på litet inflyttningskalas . Det serverades vegetariskt eftersom hon är vegetarian . Det var gott och kändes nyttigt . Hon har en jättebalkong med fin utsikt så vi satt där och åt hennes goda mat. Det blåste lite men var helt o.k. På kvällen träffades vi några stycken på hotell Gran Rey för dom hade levande musik där bestående av tre spanjorer som sjöng och spelade gitarr "spansk musik" inte alltför upphetsande.
Jag stannade inte länge utan gick hem o kröp i säng för att vara pigg inför måndagens vandring.
Det blev bara Gunilla o jag som ville vandra på måndagen , dom andra föredrog att vandra på tisdag . Vädret var lite svårt att tyda inför vandringsvecka så det plus andra åtagande gjorde att delade vi delade upp oss i två grupper
Idag utgick vi från Epina igen dit vi tog bussen med ett bussbyte. I bussen stötte vi ihop med vår vän som har knäproblem och hon beslöt då att vandra med oss en bit men sen ta av på en annan stig för att det inte skulle bli för långt och anträngande för hennes onda knä.
Vi vandrade på mycket fina stigar mot Santa Clara. Det hade blåst i Valle men här var det ingen vind utan helt lugnt och härligt. Det var mycket vackert och sluttade utför mest hela tiden men inte alls svårt
att gå utan man kunde verkligen njuta av utsikten och omgivningarna. Väl framme vid den lilla Erimitan Santa Clara visade det sig vara en fantastiskt fin plats. Förutom kapellet fanns här träbänkar med bord
samt ett stort taktäckt utrymme med grillplats . Här fanns också en vattenkran. Detta är tydligen en plats dit Gomerer kommer och övernattar lagar mat och umgås när dom är lediga. Fyra katter fanns också och en hel del kattmat både torrfoder o burkmat . Vi utfodrade katterna men dom verkade vara rätt mätta . Vi åt och drack vår matsäck och vilade ut innan vi fortsatte tillbaka mot Epina. Nu gick det lite uppför men inte särskilt mycket utan lutningen var svag och vi gjorde oss ingen brådska. Bussförbindelserna är ju inte direkt bra så från Epina delade vi en taxi med en holländare . Vi klev av i Arure för att där vänta in bussen från San Sebastian , men eftersom den först skulle komma om en och en halv timme så beslöt vi oss för att försöka lifta tillbaka . Vi hade tur och fick lift med ett holländskt  par och var på så sätt framme i Valle kl. 4 istället för 5 som det blivit om vi tagit bussen.
Efter en dusch lade jag mej ner för att vila på min soffa och plötsligt ringde telefonen vilket bara i sig är ett litet under eftersom täckningen här är så gott som obefintlig. Döm om min förvåning när det sen visade sig vara Manfred som berättade att nu stod han på Teneriffas flygplats och väntade på bagaget Jag  som hela tiden har trott att han kommer imorgon och nu kommer han redan i kväll . En fin överraskning ,nu får jag gå ut och köpa något att bjuda på så att han känner sig riktigt välkommen.