lördag 13 februari 2016

La Me'rica bestigning

Idag har jag infriat löftet jag gav mej själv när jag kom hit nämligen vandrat upp till toppen av berget la Me'rica. Eftersom ingen av mina kompisar var sugen på denna utmaning vandrade jag själv och kunde på så sätt själv bestämma takten. Jag började med att gå upp till Calera där jag tog en kopp kaffe innan jag började min bergsbestigning. Det är oräkneliga trappsteg på den mycket använda caminon. 
Ojämnt och en del rullgrus men annars relativt hyggligt. Jag träffade på folk som vandrade både upp och nerför. Vädret var rätt lagom inte för varmt men så hade jag också startat min vandring på morgonen. Det var rätt jobbigt man börjar på 0 m.ö.h. och kommer upp på ca 831 m. Eftersom jag var själv kunde jag pusta ut var och när det passade mej och det blev rätt ofta den första biten som är den med mest stigning. När man väl är uppe är det relativt platt d.v.s. bara lite upp o ner innan man kommer fram till sista biten som mest sluttar utför mot Arure. Sista biten tog vinden i så att min keps från Kjells Vapen i Götene flög av men jag hade tur och en snäll norrman som jag just hade pratat med fångade in den? Mitt tidsschema  höll och jag var framme vid busshållsplatsen i god tid innan bussen kom strax efter kl. 13. Nu är jag väldigt nöjd med mej själv och kanske blir det nån mer gång ,vi får se eller jag tar och går omvänt alltså nerför. 
Väl hemma blev det bad och en avkopplande stund på stranden. 






1 kommentar:

  1. Duktigt!
    Du har ju blivit en riktig "hurtbulle". Dina vyer är så otroliga så kanske, kanske att det någon gång blir ett besök på LaGomera. Själva fick vi nöja oss med en platt promenad i Falköping. Vädret efter lunch var dock underbart, en solig fin vinterdag och ett par grader kallt.
    Kram Britt-Marie

    SvaraRadera