söndag 20 november 2016

Fredag lördag

fredagen blev varm och svettig. Vi vandrade idag från El Cercado över Matanza och slutade i Chipude. Ingen speciellt svår vandring men vi blev ändå svettiga. Min M app strejkade den dagen och visade nästan ingen vandring mest bara att vi rastat.  Normalt verkar det som om den visar fågelvägen och inte tar med bergspass upp o ner. På morgonens  8 buss var det massor av svenskar vid hållplatsen i La Playa. 
Alla åkte till Parajito så bussen blev nästan full redan här. Som tur är går det två bussar nu.Måste ha varit nåt reportage i Sverige om ön för Skandinavier har ökat markant. På kvällen hade jag en date med Yvonne och Peter för att äta hämtkyckling på deras balkong. Tyvärr fick jag inte tag på dom förrän framåt 20 tiden. Jag fördrev tiden med ett glas vin på Charco del Conde och fortsatte sen till Vueltas där Anjas damaffär traditionellt visade upp sin vinterkollektion och bjöd på bubbel och tapas. Trevligt och vackra saker men dyrt . Har  nästan bestämt mej för att köpa en scarfs men hittade just inte den rätta . Anjas  har  också en butik i la Playa och där har jag sett en scarfs som kan passa mej " kanske" köper  jag den till mej själv i julklapp.
På tillbakavägen stötte jag ihop med några bekanta på en  restaurang och fick en liten pratstund.
Vid 20 tiden lyste det på Hoppes balkong så jag gick upp och hörde mej för vad som hänt eftersom dom missat vårt planerade möte. 
Dom hade tagit ettbussen upp till Arure och sedan vandrat hela vägen ner för berget . Det är inte det lättaste man kan företa sig och trots att jag varnat hade Yvonne trott att det inte var nån match . Hon hade hört av några andra svenskar som gått uppför att det gått bra. Nu är det så att gå uppför kräver kondition och man kan börja på morgonen för att undvika den varmaste tiden på dagen . Att gå nerför är besvärligare eftersom det är mycket rullgrus och mycket brant nerförssluttning. Ett kan efter detta konstateras och det är att denna vandring kommer ingen av dom att glömma om dom så blir 100 och senildementa. Som tur var gick det ändå bra så när som på lite skrubbsår och träningsverk ,vilket gjorde att det på lördagen var svårigheter med rörelseförmågorna hos dom båda. Jag är glad att inget värre inträffade kan jag säja ,hämtning med helikopter är en rätt  dyr sak och dessutom var det tur att dom hann ner innan mörkret kom ,då hade dom fått övernatta på berget.
Igårkväll blev det god mat på Christies dit var det inte så långt att gå,för paret Hoppe och dom har bra mat och trevlig personal. Jag blev bjud en eftersom jag hade namnsdag " Elisabet" 
Annars tillbringade jag en stor del av  dagen på stranden i Playa och njöt sv sol och bad. 
Lille Arvid skrev på messenger till mej igår det värmer mitt farmorshjärta. Han undrar hur jag har det i mitt land och avslutar med att han är snäll och fruktig. Antar att han menar att han är jättegod och det är han.
Kram till er alla som läser detta och Xtra stor till Arvid  Linnea och Alice . 



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är jättekul att följa dig på din blogg. Jag och frun ska tillbringa vinter och vår i Vueltas. Vi har hyrt lägenhet fram till mitten av april. Jag skriver lite om det i en egen blogg: https://ericswe.wordpress.com/

    Med vänlig hälsning/Eric

    SvaraRadera
  2. Trevligt med positiv feedback. Jag skriver mest för egen del och dels för mina anhöriga så att dom vet att jag mår bra. Men stort tack

    SvaraRadera
  3. Det är så skoj att följa dina förehavanden och jag förstår att Yvonne och Peter hade bekymmer. Det är en sak att gå uppför även om man får stanna och pusta , men nedför när det känns som det bara kan bära iväg (betydligt fortare än man tänkt sig).
    Här har vi tillbringat helgen med att förvandla en tom vägg och ett halvt garage med förpackningar från IKEA till något som ska likna lite extra köksförvaring... Det tar både tid och kraft, men är ändå ganska kul.
    Kram B-M

    SvaraRadera
  4. Jag såg att ni har tapetserat med färgglad tapet i köket. Jobbigt kanske men desto roligare när man ser det färdiga resultatet.

    SvaraRadera