fredag 23 januari 2015

Taggigt och whisky.

I tisdagsmorse fick jag från min balkong se hur en kvinna kom upp ur vattnet efter en simtur hoppandes på ett ben . Jag förstod att något hänt men inte riktigt vad. Hon fick genast hjälp av den fransos med ryggsäck som kommer till stranden varje morgon och strax därpå kom ytterligare hjälp .
Från balkongen kunde jag inte höra vad som diskuterades men på deras kroppsspråk förstod jag som att hon trampat på en sjöborre eller liknande. Efter en stund blev hon körd därifrån i bil. Igår träffade jag på denna kvinna som fortfarande haltade och var barfota vid ett café .jag gick fram till henne och berättade att jag sett händelsen och frågade om hon villebberätta för mej vad som hänt. Hon visade mej då sin fotsula och där var tydligt att se 10 till 15 små rundlar där taggar från en sjöborre stuckit sig in. Hon hade simmat för nära dom stora stenar som kanta vår lilla bukt och där finns tydligen sjöborrar 
Och på något vis trampat på en sådan . Jag har aldrig sett några sådana här men tydligen sitter dom mellan stenarna. Fransmannen hade hjälpt henne med första hjälpen det vill sälja han hade tagit fram en whisky ut ryggsäcken och desinficerat foten med den . Otroligt tjusig desinfektion lyxvarianten.
Sen blev hon skjutsad för vård till läkare och där drog dom inte ut taggarna på grund av att dessa har hullingar utan nu skulle hon bada eller badda foten i ättika för då löser dom upp sig på några dagar.
Otur att sånt händer på semestern jag önskade henne god bättring och min nyfikenhet var stillad.
Ska inte försöka simma ut i kanten bland stenarna för detta vill jag inte uppleva.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar