fredag 29 januari 2016

En variationsrik dag.

Igår torsdag tog vi bussen till Roque de Agando . Bussen tog nästan en och halv timme dit så ca. Kl. 9.30 klev vi av för att upptäcka att det var otrevligt kallt och en kylig vind här uppe på ca. 1100 m.
Jag packade snabbt ut min jacka ur ryggsäcken för att inte frysa. Detta var lite oväntat för vi har annars haft det ovanligt varmt på våra vandringar men man får alltid räkna med kyla och blåst i bergen och solen hade inte nått över bergstopparna ännu .vi vandrade på en stig som var stenig och relativt brant nerför. Allteftersom vi nådde längre ner och klockan gick blev dagen varmare och både jacka,tröja fick återgå till ryggan. Vi nådde fram Benchijigua på 603 m. ö.h.och fortsatte sen mot Pastrana. Pastrana är en söt liten by med en urgullig liten bar. Här drack vi kaffe och beställde en taxi som tog oss till Playa Santiago.
Strax innan kl. 2 var vi framme i Playa de Santiago och därifrån kunde vi sen åka med Tina till Valle Gran Rey .Tina är en båt som gör val och delfin turer Båtturen var underbar ,bara lite krus på vattnet och soligt och varmt. Tina for väldigt nära bergsvägarna och man kunde njuta av havet och utsikten upp mot bergen där vi kunde vi se hur serpentinvägar slingrade sig utefter de branta bergsvägarna.
När vi var framme efter en och halv timmes båttur gick vi gemensamt till Charke del Conde för att äta en bit mat. Hilde hade fyllt år och vi ville bjuda henne på en god middag. Vi satt länge på deras terass och solen sken vi njöt av maten och var nöjda o glada med dagens utflykt och vi samtalade glatt om ditt och datt och naturligtvis om vart vi skulle vandra framöver.