onsdag 6 januari 2016

Ingen bloggtid

Nu ska jag gör a en liten sammanfattning av måndag och tisdag. Måndag morgon gjorde Linnea och jag en liten vandring uppe i Arure . Först gick vi och tittade på den fina utsikten från den maffiga miradoren och efter det gick vi en bit mot hö. för att leta stora kottar från pinjeträden som växer på bergskanten. Efter att ha hitta några sådana för barnen att ta hem gick vi tillbaka ett stycke för att sen vika av mot Berget la merca. Nu hittade vi ett hus där det satt två hundar på taket som skällde ut oss . Sen mötte vi en luggsliten hundstackare som troligtvis hade många år på nacken för den såg trött och tillgiven ut och kom fram och ville bli klappad. Linnea som är en stor djurvän klappade om den och kliade den bakom öronen , och det såg hunden ut att gilla. Pälsen var tovig och på bakdelen var den fläckvis kal , troligtvis hade den ohyra men det brydde sig Linnea inte om . Vi gick inte långt innan det var dags för picnic . Linnea fick tvätta händerna med våtservetter innan ätandet. Vi såg många getter och killingar under vår vandring och det var det som var poängen med måndagsvandringen.
Alice som inte hade lust att vandra stannade hemma med morfar och tog det lugnt denna f.m. 
När Linnea och jag var tillbaka gick vi och åt lunch på Cacatua. Linnea åt spansk tortilla , en jättebit som  hade kunnat mätta en stor karl. Alice åt en jättehamburgare som hon inte orkade äta upp och Manfred åt en hamburgare spec. med  hamburgare ,ägg, bacon m.m . Själv åt jag en god pastasallad som denna gång inte innehöll mango utan äpple. Kanske för att mangoperioden är slut . Dom finns fortfarande att köpa men är inte mogna och väldigt dyra nu , det är synd för mango är en favorit.
Sen blev det det obligatoriska bad och strandlivet några timmar på e.m. Barnen är duktiga på att simma så dom brukar simma ut där det är lite djupt när vi är med och det tycker dom är roligt. Dom flyter runt i det salta vattnet som små korkar och då och då får dom en kallsup. Gräva tunnlar i den svarta sanden är också roligt men ofta kommer nån hund eller nåt litet barn och trampar sönder.
Stranden är full för tillfället av både barn och vuxna,hundar och små tält pch parasoller. Snart blir det nog lugnt igen när ledigheterna tagit slut för dom stackare som måste arbeta , själv känner jag mej lycklig för varje dag som går och tänker på hur priviligerad jag är.
På kvällskvisten tog vi en promenad vid tiden för solnedgången. Tanken var att köpa hem kinamat till kvällsmat men eftersom den enda kinakrogen inte hade lust att öppna som anslaget angav , fick vi tänka om och det blev en familjepizza som var så stor att jag fick kommentarer på hemvägen om det inte finnas större. Pizzan bestod av fyra olika pizzasorter. Barnen föredrog den fjärdedel som hade banan ost och ananas. Själv gillade jag den med kronärtskocka och aubergine . Manfred hade tror jag den med havsfrukter som sin favorit. Nästan allt blev uppätet , en liten bit blev kvar till mej till nästa dag. Trötta stupade barnen i säng och jag fick läsa lite för dom innan dom somnade på direkten

 
 
  Jättemaräng till mellanmål inte så nyttigt men gott.

Tisdagen var det redan dags att åka tillbaka till Teneriffa för Alice o Linnea.
Alice var nog glad för hon längtade nog efter sin mamma men Linnea hade helst stannat ,hon frågade om hon kunde få plats i min resväska . Hon gillar att vandra och vi har redan bestämt att hon ska komma hem till oss i sommar och då ska vi vandra på Kinnekulle.
Vi badade  på f.m. åt lite lätt för att undvika åksjuka på bussen och gick sen hela vägen upp till bussstationen för att säkert komma med ett bussen.  Det var tur för den blev proppfull , redan där. Strax efter halv tre var vi framme i San Sebastian och kunde stå och kolla in när Fred Olsen färjan kom in till hamnen med Kristin o Pelle. Vi vinkade och vinkade men dom såg oss inte , men vi såg dom för Pelles oranga keps lyste lång väg.
Återseendet blev glatt och vi gick gemensamt och åt lunch eftersom vi var hungriga och törstiga efter bussresan.
Lunchen intogs på en bar och det fanns mycket att berätta , sen tog vi avsked för att barnen skulle med färjan kl 17.30 och Manfred och jag ville uträtta några ärenden innan vår buss skulle ta oss tillbaka till Valle. Hemresan tog lite längre tid än vanligt för det regnade och hade tydligen regnat rejält under dagen uppe i bergen och det låg en del sten som ramlat ner på vägbanan så busschaffören fick ta det lugnt. Det var några spanska män med på bussen som pratade och skojade med chauffören under resan ,dom verkade ha mycket roligt och gapskrattade , undra just åt vad. Omöjligt att förstå dom pratar om eftersom dom snackar med en svindlande hastighet , och min spanska har inte blivit bättre här än , men kanske min tyska.


  OBS . Bussen Linea 1


  På hemväg efter en vecka på la Gomera nu återstår några dagar på Teneriffa 
  med mamma o Pelle


   Avskedslunch i San Sebastian

1 kommentar:

  1. Ja ÄNTLIGEN är jag sågott som frisk! Passande nog när det snart är dags att börja jobba igen, men jag får i alla fall ett par lediga dagar innan det bär av. Vad mysigt ni verkar ha haft det med Alice och Linnea! Om ett par år kan vi kanske göra samma sak med Arvid? Vi rastar oss på Teneriffa och ni rastar Arvid på La Gomera! :) Senast idag pratade vi om farmor och att åka tåg. Jag och Yohanna var på robotrestaurangen igår och Arvid som snart är mer världsvan än mig har ju redan varit där! Ha en fortsatt trevlig vistelse! Kram från oss!

    SvaraRadera