fredag 15 januari 2016

La Fortaleza

Idag har vi bestigit platåberget La Fortaleza 1231 m.ö.h. För mej som är väldigt höjdrädd var det en utmaning även om det var en ganska lätt vandring. Vi utgick från Chipude och på vägen dit såg vi många mandelträd som stod i full blom. Blommornas färg varierade från helt vita till ljust rosa och mörkare rosa. Det är mycket vacker och även pysslingskragar både dom vanliga vita och dom gula som inte är så utbredda blommar nu för fullt. Andra växter som olika liljor ,vilda rosor och annat som jag  inte känner till från den svenska floran finns också här. Vädret var helt perfekt idag för denna vandring eftersom det  var molnigt och vindstilla. Det är en fördel med molnighet när man vandrar uppför för då blir man rätt varm ändå , när solen steker kan det bli väldigt svettigt. Det var en delvis ganska smal stig som slingrade sig uppför med delvis brant stup på ena sidan . Eftersom man måste titta på fötterna och på vilken sten man placerar dessa så behöver man inte titta nedåt spec. mycket och det var väl det som gjorde att även jag klarade av detta.  Dessutom ligger Chipude rätt högt så höjdskillnaden blir inte så stor som det kan låta. Jag är iallafall nöjd med mej själv att jag kom ända upp på toppen av La Fortaleza och kunde njuta av utsikten som bjöds här uppe åt olika väderstreck.


   Här letar Manfred fjolårsmandlar

   
   Hilde på toppen "av La Fortaleza"


   Känner mej nöjd och glad att ha kommit ner igen . Bra gjort ,fick ingen medalj men en fika i belöning.

2 kommentarer:

  1. Det verkar som om ni har haft ett otroligt härligt väder den här vintern och du har ju blivit en riktig vandrare. Här har jag investerat i kängor med utfällbara broddar eftersom det varit snorhalt. (Du har väl hört om Eva J, som bara skulle gå ut och se om det var halt, och det var det!). Idag har det dock varit en underbar dag för dem som varit daglediga. Många minusgrader men blå himmel, rimfrost och allt det andra. Ha det fortsatt skönt!
    Kram Britt-Marie

    SvaraRadera
  2. En fika istället för medalj det är min melodi och det var du verkligen värd efter den vandringen. Fortsätt att njuta av dina vandringar och det fina vädret. Jag njuter av snö och kyla.
    Kram Ellinor

    SvaraRadera