söndag 1 februari 2015

Granngemenskap

 Igår blev jag tillfrågad av min granne Nane som bor ovan för mej om vi skulle tillbringa söndagen tillsammans. Hon är naturligtvis tyska och har bott här några år . Nane har växlat liv efter en sjukdomsperiod och dessförutom för  mycket arbete. Nu verkar hon må väldigt bra och lever ett lugnt liv här på ön utan stress och ansvar för något annat än sitt eget liv. Det är fantastiskt hur många mäniskor här kommit hit utav så olika anledningar och med så olika bakgrunder. Det finns ju naturligtvis motsatsen också sådana som kommit hit och degat ner sig i droger eller alkohol . Ett tråkigt exempel är den äldre man som lever på en parkeringsplats och inte verkar kunna ta sig därifrån utan ligger där i sina lumpor dagarna lång. Tidigare år har han suttit på en stol och tiggt men nu orkar han väl inte ens det. Mycket sorgligt.
Ok, Nane  och jag begav oss iväg först till Marieposa där det idag var loppmarknad och sedan gick vi till  söndagsmarknaden. Eftersom Nane tycks känna väldigt många mäniskor här blev det små samtal titt som tätt . Vi tog sen en latte på trappan och efter det lyssnade vi lite på musik som spelades på buss cafét.
En promenad ner mot Playa och på vägen blev jag visad små vägar och ett område med hus till uthyrning som jag totalt missat . Väldigt intressant . Väl nere vid Playa stötte vi på vår granne Gerda som just skulle till att äta. Vi slog oss ner bredvid henne och så beställde vi också in mat . Jag åt en sallad och Nane en pizza. Vi blev sittande och småpratande till långt in på eftermiddagen. Väl tillbaka i Vueltas bjöd Nane in mej på kaffe och för att titta på hur hennes lägenhet ser ut så att jag kunde se att trots att man tror att hennes och min är likadana skiljer dom sej markant från varandra. Hon har naturligtvis också gjort en del styling eftersom hon bor här permanent förutom några månader på sommaren. Hon hade en hel del att berätta och jag får nya insikter och infallsvinklar som känns rätt bra att ha.

                  Gerda till vänster och Nane till höger på restaurang Yaya

  Ikväll är det en kväll  spirituella sånger i natten mellan kl. 20 till 23 få se om jag orkar med .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar