söndag 29 november 2015

1:a Advent

Idag är det söndag och första advent. Jag har ingen känsla för att det är så och jag slipper känna julstress som annars brukar komma smygande så här veckorna före jul. Dom flesta jag pratat med här verkar helt ignorera allt vad jul heter. Själv är jag som vanligt ambivalent eftersom jag gillar att pyssla och ställa iordning inför julen. Likaså att baka saffransbullar ,pepparkakor m.m. det luktar så gott i huset efter saffran o kryddor och smaken kan göra en lyrisk inför julen. Däremot hatar jag stressen ,överflödet av mat, och julklappar som bara tycks bli mer o mer för varje år. Ingen har något att önska heller för alla har redan allt eller vill hellre välja efter egen smak så att inte det blir fel. Har läst i Aftonbladet att det skrivs att svenskarna inte har några julklappsönskningar i år men att en robotdamsugare verkar bli årets julklapp?? Säkert bra men jag tror ändå att väldigt många människor idag har trygghet och fred på sin lista. Andra har säkert önskningar om en drogfri jul och att mamma o pappa ska hålla sams och köpa lite julmat istället för sprit ,droger o cigaretter. Ja värden är lite upp o ner men jag har valt mitt sätt att tillbringa julen på. 
Vädret här idag är lite gråmuletbmen temperaturen är säkert ca. 20 gr. Jag har bestämt att gå till marknaden tillsammans med min granne Ellen som är från Berlin. Sen ska jag gå till Playa sätta mej på ett caf'e dricka en kopp latte och äta en mumsig kaka. Efter det får vi se vad som dagen bjuder.
Till alla er som läser detta , ha en trevlig första advent och tänk på att det blir jul även om ni inte slitit ut er totalt . 
En stor kram från Valle Gran Rey och mej.

Skickar bild på ett vackert afrikanskt tulpanträd som jag tycker kan passa eftersom det ser lite julrött ut 






1 kommentar:

  1. HEJ MORMOR, VILKET FINT TRÄD, DET HAR JAG ALDRIG SETT FÖRUT, KRAM LINNEA

    SvaraRadera